Tuntikuvaukset

ASAHI

Asahi on Suomalainen terveysliikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Se on yksinkertaista, kokonaisvaltaista ja tehokasta terveysliikuntaa, joka auttaa ihmistä kohentamaan terveyttään ja elämänlaatuaan. Asahin liikkeet ovat rauhallisia ja ne tehdään hitaan hengityksen tahdissa. Perusliikeharjoituksessa harjoitetaan, avataan ja rentoutetaan järjestelmällisesti koko kehoa. Asahi sopii erinomaisesti muun liikuntaharjoittelun oheen palauttavaksi ja liikkuvuutta lisääväksi harjoitusmuodoksi.

ELÄVÄ RANKA

Ranka eläväksi – mieli rauhalliseksi. Tunneilla tutustutaan tanssiterapeuttiseen menetelmään, jonka avulla asetutaan liikkeen kautta lepoon ja hiljaisuuteen. Tehdään rauhallisia ja lempeitä liikesarjoja oman kehon rytmiä ja mahdollisuuksia kuunnellen. Annetaan itselle aikaa päästää irti jännityksistä ja kivuista. Harjoitustunnit päättyvät joogarentoutukseen. Mukaan on hyvä varata joustavan ja lämpimän asun lisäksi jumppamatto, jumppakuminauha tms. sekä pieni huopa työskentelyä helpottamaan. Elävä ranka -harjoitukset  ovat yksinkertaisia ja sopivat myös kivuliaalle keholle.

JOOGA

Senioreille tarkoitettu joogatunti, jossa iän tuomat rajoitukset otetaan huomioon. Liikkeet tehdään sekä seisten että lattialla.

KIERTOHARJOITTELU KUNTOSALILLA – TAUOLLA!

Tunnin alussa yhteinen alkulämmittely. Alkulämmittelyn aikana pyritään valmistamaan koko keho tulevaa kuntosaliharjoittelua varten. Alkulämmittely koostuu erilaisista liikkuvuus- koordinaatio ja tasapainoharjoitteista. Ohjaaja antaa myös vaihtoehtoisia liikkeitä, jos jokin liike tuntuu hankalalta. Alkulämmittelyn jälkeen siirrytään kuntosalilaitteisiin, joissa tehdään ohjaajan antaman ajan mukaan. Kuntosalilaitteiden välissä on sykettä nostavia liikkeitä, tasapainoliikkeitä, liikkuvuusliikkeitä, jne. Tunnin lopussa yhteiset venyttelyt.

KEVYT LAVIS®

Hypyttömällä Kevyt Lavis®-tunnilla nautimme liikunnasta kotimaisen lavamusiikin tahtiin. Musiikkilajeina voi olla esimerkiksi humppa, valssi, bugg, jenkka tai tango.
Laviksessa yhdistämme tanssiaskeleita ja perinteisiä jumppaliikkeitä. Tämä on hypytön tunti. Kukin liikkuu tunnilla oman kuntotasonsa mukaan.

KUNTOJUMPPA

Tunti on kaikkein haastavin senioriliikunnan tunneista. Tunnilla tehdään reipas alkulämmittely, jonka aikana syke nousee. Tämän jälkeen liikkuvuus- ja tasapainoharjoituksia sekä keskitytään tekemään kunnolla lihaskuntoliikkeitä seisten sekä patjojen päällä maaten. Lihaskunto-osuuden jälkeen venytykset.

TERVE SELKÄ

Lähes jokainen ihminen kärsii jonkinlaisista selkävaivoista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkävaivat voivat olla pitkäaikaisia ja aiheuttavat merkittävää toiminta ja työkyvyn vajausta. Tämän vuoksi ennaltaehkäisevällä toiminnalla ja liikunnalla on suuri merkitys. Tunnin tavoitteena on ohjata hallitsemaan selän asentoja ja kehittämään kehonhallintaa. Tunnilla harjoitetaan vartalon lihasten tukitoimintaa ja rangan liikkuvuutta. Aktiivisten harjoitusten kautta pyritään vaikuttamaan kivunhallintaan.

VENYTTELY-RENTOUTUS

Tunnilla on rauhallinen alkulämmittely yksinkertaisin ja kevyin liikkein. Alkulämmittelyssä keskitytään erityisesti liikkuvuuteen ja tasapainoon. Alkulämmittelyn jälkeen pitkät ja rauhalliset venyttelyt, jonka jälkeen rentoutuminen. Tunti sopii hyvin henkilöille, jotka kaipaavat rauhallista liikuntaa.

VESITREENI

Tehokas liikuntamuoto, joka vahvistaa kehoa monipuolisesti. Vesi vastustaa liikkeitä ja tekee niistä tehokkaampia kuin kuivalla maalla. Nosteen takia vesi on lempeä ympäristö myös niille, joille normaali liikunta tuottaa hankaluuksia tai kipuja. Vesijumppa sopii hyvin myös iäkkäille, ylipainoisille, tuki- ja liikuntaelinsairaille, hengityselinsairaille ja sydänpotilaille. Vaikea sydänvika tai verenpainetauti voi kuitenkin olla vesijumpan este. Tarkista lääkäriltäsi lajin soveltuvuus itsellesi.