Tuntikuvaukset

JOOGA

Senioreille tarkoitettu joogatunti, jossa iän tuomat rajoitukset otetaan huomioon.
Liikkeet tehdään sekä seisten että lattialla. Mukaan on hyvä ottaa pitkähihainen vaatetus, loppurentoutumista varten.

OHJATTU KUNTOSALIRYHMÄ

Tunnin alussa yhteinen alkulämmittely. Alkulämmittely koostuu erilaisista liikkuvuus- koordinaatio ja tasapainoharjoitteista. Alkulämmittelyn jälkeen siirrytään kuntosalilaitteisiin, joissa tehdään ohjaajan antaman ajan mukaan. Kuntosalilaitteiden välissä on tasapaino- ja liikkuvuusharjoitteita. Tunnin lopussa yhteiset venyttelyt.

KEVYT LAVIS®

Hypyttömällä Kevyt Lavis®-tunnilla nautimme liikunnasta kotimaisen lavamusiikin tahtiin. Musiikkilajeina voi olla esimerkiksi humppa, valssi, bugg, jenkka tai tango.
Laviksessa yhdistämme tanssiaskeleita ja perinteisiä jumppaliikkeitä. Tämä on hypytön tunti. Kukin liikkuu tunnilla oman kuntotasonsa mukaan.

KUNTOJUMPPA

Tunti on kaikkein haastavin senioriliikunnan tunneista. Tunnilla tehdään reipas alkulämmittely, jonka aikana syke nousee. Tämän jälkeen tehdään liikkuvuus- ja tasapainoharjoituksia sekä keskitytään tekemään lihaskuntoliikkeitä seisten sekä patjojen päällä maaten. Lihaskunto-osuuden jälkeen venytykset.

KEHONHUOLTO

Tunnilla on rauhallinen alkulämmittely, jonka aikana keskitytään erityisesti liikkuvuuteen ja tasapainoon. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään kehoa vahvistavia liikkeitä, jonka jälkeen siirrytään rauhallisiin venytyksiin. Tunti sopii hyvin henkilöille, jotka kaipaavat rauhallista liikuntaa.

LIHASKUNTOJUMPPA

Tunnilla tehdään alkulämmittely yksinkertaisin, rauhallisin liikkein, tunnilla ei nosteta sykettä. Alkulämmittelyn jälkeen tehdään liikkuvuus- ja tasapainoharjoitteita. Tämän jälkeen siirrytään lihaskuntoharjoitteisiin, joita tehdään monipuolisesti koko keholle. Tunnin lopussa venyttelyt.

VESITREENI

Tehokas liikuntamuoto, joka vahvistaa kehoa monipuolisesti. Vesi vastustaa liikkeitä ja tekee niistä tehokkaampia kuin kuivalla maalla. Nosteen takia vesi on lempeä ympäristö myös niille, joille normaali liikunta tuottaa hankaluuksia tai kipuja. Vesijumppa sopii hyvin myös iäkkäille, ylipainoisille, tuki- ja liikuntaelinsairaille, hengityselinsairaille ja sydänpotilaille. Vaikea sydänvika tai verenpainetauti voi kuitenkin olla vesijumpan este. Tarkista lääkäriltäsi lajin soveltuvuus itsellesi.