Senioreiden jumppanurkka

Senioreiden jumppanurkan tavoitteena on innostaa liikkumaan kotioloissa. Monipuolinen aktiivisuus arjessa pitää mielen ja kehon virkeänä! Tämän sivun ohjeita voi hyödyntää tarkasti tai valita itselleen sopivimmat palat. Jumppaohjeita myös päivitellään välillä, joten vaihtelua on myös luvassa.

Mukavia liikuntahetkiä!

Viikkoaikataulu

MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI SUNNUNTAI
Aamupäivä Aivojumppa (klikkaa tästä!) 30min jumppa (klikkaa tästä!) 30min jumppa (klikkaa tästä!) Lenkkeily  tai sauvakävely
30 – 60 min
lepopäivä Tuolijumppa (klikkaa tästä!)
Iltapäivä Lenkkeily tai sauvakävely
30 – 60 min
Tasapainoilu (klikkaa tästä!) Venyttely
(klikkaa tästä!)
lepopäivä

 

Aivojumppa

On aivoille yhtä tärkeä kuin lihasjumppa lihaksille. Aivopähkinöillä, voit ehkäistä muistisairauksia, pitää aivot virkeämpinä, vähentää stressiä ja parantaa reaktiokykyä. Katso uusin aivojumppavideo tästä!

Katso aiempi aivojumppavideo tästä.

Lenkkeily

Lenkkeile ainoastaan yksin tai samassa taloudessa asuvan kanssa, välttäen julkisia paikkoja. Suosittelemme käymään lenkillä lähimetsässä.

Kevyt jumppa

Kevyt jumppa on puoli tuntia kestävä videojumppa. Liikumme rauhalliseen tahtiin ja teemme liikkeitä, joihin kaikkien on helppo tulla mukaan. Jumpan aikana tehdään monipuoliset lihaskuntoliikkeet, joita jokainen voi tehdä oman kuntotasonsa mukaan. Lopussa venytellään rauhallisesti. Katso uusin jumppavideo tästä!

Katso aiempi kevyt jumppa tästä.

Tasapainoilu

Tasapainoilu on tärkeä liikkumiskyvyn kannalta. Tasapainoa tarvitaan asennon säilyttämiseksi, niin paikallaan seistessä kuin liikkuessakin. Heikentynyt tasapaino lisää riskiä kaatua. Tasapainoa harjoittelemalla voit ylläpitää tai jopa parantaa liikkumiskykyäsi. Katso uusimmat tasapainoiluliikkeet tästä!

Katso aiemmat tasapainoiluliikkeet tästä.

Venyttely

Venyttely on helppo ja tehokas keino parantaa terveyttä. Venyttelemällä voidaan parantaa jo syntyneitä ongelmia tai ennaltaehkäistä liikerajoitteita esim kehon kasaan vetäytymistä ja liikeratojen pienenemistä.

Katso venyttelyliikkeitä lattialla tästä!

Katso venyttelyliikkeitä tuolin kanssa tästä!

Tuolijumppa

Sopii kaiken kuntoisille ihmisille. Tuolijumpan avulla harjoitetaan kestävyyttä, lihaskuntoa sekä tasapainoa. Harjoitukset tehdään seisten tai istualtaan, tuolia avuksi käyttäen. Tuolijumpassamme teemme 5 liikettä yhteensä. Katso uusin tuolijumppaohje tästä!

Katso ohjeet seisten tehtävään tuolijumppaan tästä.